For fire år siden var Marcus Maribo Myhre en motløs og skoletrøtt tenåring. Nå har 22-åringen fra Magnor både fagbrev og førerkort, og er full av optimisme og tro på fremtiden.

Med sylferskt fagbrev og førerkort fra kjøreskolen til Eskoleia smiler livet igjen til Marcus Maribo Myhre.

– Dette har vært en lifechanger, ingen tvil om det.

Oppover så langt

Det er en blid og sympatisk ung mann som tar imot oss på et av møterommene til Eskoleia denne tirsdagsmorgenen i juni. Han holder på å hente plater med en av truckene, og senere skal han programmere en stansemaskin. Men han har vært på jobb siden halv syv i dag morges, så han har tid til et lite avbrekk.

– Jeg bruker å være på jobb på den tiden om morgenen for å sjekke at tingene er som de skal i maskinen.

Marcus Maribo Myhre har bare noen uker igjen av den midlertidige stillingen hos Eskoleia. Men han har allerede søkt om fast jobb, og som han sier er det bare å krysse fingrene.

– Nå har det bare gått oppover så langt, så det er lov å håpe på at det fortsetter.

Fikk tilbud om opplæringskontrakt

Det var litt for mye teori og litt for lite praksis på Sentrum videregående skole for Marcus Maribo Myhre. Han slet med konsentrasjonsvansker, og har senere fått diagnosen ADD. Denne sykdommen, som for øvrig ikke er så lett å oppdage, gjør det vanskelig å følge med i timen når temaet ikke oppleves som svært interessant.

– Jeg trivdes ikke så godt på skolen. Jeg hadde problemer med å følge med, og ble mer og mer lei av hele skolen.

Det var Eskoleia som ble redningen for den skoletrøtte unggutten. Som en del av opplæringen 2. året på videregående hadde han allerede hospitert der en dag i uka. På slutten av skoleåret fikk han tilbud om en opplæringskontrakt som fører frem til en grunnkompetanse i faget produksjonsteknikk.

– Jeg var sjeleglad for tilbudet om opplæringskontrakt, og takket ja med en gang, ler Marcus.

Mestrer mer og mer

Siden den gang har livet smilt til Marcus Maribo Myhre. Etter oppnådd grunnkompetanse i faget produksjonsteknikk, søkte Eskoleia Marcus inn i modulstrukturert opplæring. Modulstrukturert opplæring inkluderer et tett samarbeid mellom skole og bedrift, og gjorde det mulig for Marcus å ta fagbrev i produksjonsteknikkfaget.

-Dette er et forsøk fra Kompetanse Norge på en modulisering av læreplaner i forbindelse med Stortingsmelding 16 «Fra utenforskap til ny sjanse», forteller Sveinar Sætherberget, som er prosjektleder for modulstrukturert opplæring.

Læreplanene settes opp i moduler basert på ordinære VG3 læreplanmål, med noen læreplanmål fra VG2 og VG1 i tillegg. Det blir enklere å tilpasse læreplanen til det enkelte lærested, og fagansvarlig i bedriften og eleven kan fokusere på en liten del av læreplanen om gangen. Samarbeidet med skolen innebærer at skolen tar seg av teoriundervisningen, og eleven knytter teorien direkte til praksisen han lærer og utøver i bedriften. Bransjen og skolen vet hva som kreves, og elevens kompetanse måles gjennom prestasjon og faglig samtale for hver modul.

Fagbrevet som Marcus fikk på forsommeren er derfor på alle måter likestilt med alle andre fagbrev.

– Før tenkte jeg at jeg ikke kom til å få til noen verdens ting. Plutselig snudde det. Nå føler jeg at jeg mestrer mer og mer. Og det er ikke bare fagbrevet. I fjor vinter klarte jeg til og med å ta førerkortet, og det hadde jeg aldri trodd at jeg skulle få til. Det er vel ikke så rart at jeg kaller disse årene her på Eskoleia for en lifechanger.