Inkluderende jobbdesign
En ny måte å bemanne en arbeidsplass på
Inkluderende Jobbdesign er en metode som tar utgangspunkt i arbeidsgiveres behov for arbeidskraft, men ved bruk av ulike metoder skapes det en merverdi som gjør det interessant og ofte lønnsomt å ansette folk som sliter med å få en jobb på vanlige vilkår.
Metodikken bygger på behovene til en arbeidsgiver og innebærer gjerne å reorganisere arbeidsprosessene ved å analysere dem, identifisere aktuelle støtteoppgaver og omfordele oppgavene mellom de ansatte. På denne måten kan de kvalifiserte medarbeiderne utføre de arbeidsoppgavene de er særlig kvalifisert for, mens vi kan rekruttere inn personer som har ferdigheter til å utføre oppgaver som f.eks. ikke krever fagutdannelse.
Mål:
Å skape mer effektive arbeidsplasser, øke verdiskapningen og inkludere personer som står utenfor arbeidsmarkedet.
›Fordeler
- Økt produktivitet og effektivitet.
- Reduserte kostnader for rekruttering, opplæring og sykefravær.
- Et mer mangfoldig arbeidsmiljø med økt innovasjon.
- Bidrar til sosial bærekraft.
›Eksempler
- Å dele ut arbeidsoppgaver mellom ansatte med ulike ferdigheter og evner.
- Å tilrettelegge arbeidsoppgaver for personer med funksjonsnedsettelser eller andre utfordringer.
- Å bruke teknologi for å gjøre arbeidsoppgaver mer tilgjengelige.
Interessert i å vite mer?
